Eko vozítko s minimální spotřebou

14. května 2012 v 10:33 | Nikča |  Zajímavosti
Eko vozítko s minimální spotřebou


Eko vozítko s minimální spotřebou


Studentský projekt by mohl ukázat cestu, jak v budoucnu optimalizovat spotřebu paliva automobilů.


Jaký je asi sen motoristů, kteří denně spílají u stojanů benzínových pump na neustále se zvyšující ceny pohonných hmot? Co třeba vozidlo, které na jeden litr benzínu ujede nádherných dvě stě kilometrů? A právě takové vozítko postavil inženýrský tým z Kalifornské polytechnické univerzity.







Nabroušené linie

Autíčko se jmenuje Lamina a mimo báječné spotřeby má ale i pro běžný provoz dva nedostatky - vejde se do něj pouze řidič a dosáhne maximální rychlosti 40 km/h. Jako pohon byl použit modifikovaný motorový generátor Honda a nízké spotřeby se dosahuje odlehčenými materiály a částečným využíváním setrvačnosti.



Studenti vyrobili vůz pro letošní ročník Shell eko-maratonu, který se konal v texaském Houstonu. Jeho hmotnost je pouhých 31 kilogramů. Název Lamina v latině znamená čepel, nebo tenký plátek kovu a přesně to podle autorů vystihuje podstatu ekologického vozítka.







"Soustředili jsme se na propojení hladkého aerodynamického tvaru s ergonomickým designem, což umožňuje maximální omezení hmotnosti," tvrdí studentka Ann Peters. "Myslíme, že název Lamina přesně vystihuje ostré linie vozu a celkový styl. Návrh začal tvorbou CAD modelu prostřednictvím SolidWorks softwaru. Pak jsme museli celý design pořádně zrevidovat a nakonec jsme se pustili do výroby. Vozidlo bylo kompletně vyrobeno studenty kampusu."







Do soutěže se přihlásila více než tisícovka studentů se sto třinácti vozidly rozdělenými do dvou kategorií - prototypy a městské koncepty. Lamina zařazená společně s padesátkou dalších adeptů do kategorie prototypů se nakonec umístila na třetím místě.







Téměř nulová spotřeba
Soutěží nicméně práce na ekologickém vozidle nekončí. Spolupráce s některými profesory a zástupci automobilového průmyslu obohatila tým o nové zásadní poznatky, které povedou k výrobě nového prototypu. Jeho spotřeba paliva by měla díky vylepšeným aerodynamickým vlastnostem klesnout až na neuvěřitelný jeden litr na 1275 kilometrů. A o tom už bychom mohli tvrdit, že jezdí zadarmo.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama